Het succes van de Olympische Spelen

Het mag wat kosten.
Wat krijg je ervoor terug?

In februari 2018 zijn de Winterspelen in PyeongChang, Zuid-Korea. Steden en landen staan te dringen om een sportevenement van wereldformaat te organiseren. Geld lijkt geen rol te spelen. Wat maakt het dan zo aantrekkelijk?

De kernvraag: Wanneer kun je spreken van succesvolle Olympische Spelen?

In deze les kijken we terug op enkele grote sportevenementen uit het verleden en we kijken naar de Olympische Spelen van 2018 in PyeongChang, Zuid-Korea.

Aansluiting curriculum
  • Domein E: Ruilen over tijd
  • Domein F: Concept samenwerken en onderhandelen
  • Domein J: Onderzoek en experiment
Belangrijkste begrippen
  • Consumentenvertrouwen
  • Investeringen
  • Externe effecten
  • Maatschappelijke baten/kosten
  • Welvaart
  • Werkgelegenheid
  • Welzijn
Lesopbouw (+/- 1 lesuur)
  1. Introductie (5 minuten)
    Deze les gaat over een actueel thema: Kosten en baten van een wereldsportevenement.
    De kernvraag: Wanneer kun je spreken van succesvolle Olympische Spelen?
  2. Laat de leerlingen individueel de startquiz maken om de voorkennis te activeren. (5 minuten)
  3. Bespreek het artikel, of laat de leerlingen het artikel zelf lezen. (5 minuten)
  4. Laat de leerlingen individueel of in groepjes de opdrachten maken. (25 minuten)
  5. Bekijk klassikaal (of individueel) de animatie die in een notendop de strekking van de les weergeeft. (5 minuten)
  6. Bespreek de opdrachten, of laat de leerlingen hun bevindingen inleveren. (10 minuten)
  7. Laat de leerlingen de afsluitende quiz maken. (5 minuten)
Verkorte les (+/- 15 minuten)
  • Animatie (beschikbaar vanaf voorjaar 2018) of startquiz (5 minuten)
  • Discussie met de leerlingen over het thema en de kernvraag (5 minuten)
  • Eindquiz (5 minuten)
Vragen of opmerkingen?

Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze les? Heeft u wensen of suggesties met betrekking tot actuele thema’s? Laat het ons weten via onderwijs@dnb.nl.